Sidor

lördag 19 januari 2019

Resan till Marocko med vår husbil

Nu har vi varit i Marocko i ca 1 vecka. Vi står nu i Agadir.
Tänkte berätta lite om vår resa hit.
Åkte till Carlos för att köpa färjebiljett. Han har sin butik lite norr om algeciras. Bara några hunda meter bort så finns en parkering för husbilar, ingen service. Koordinater mm kommer längre ner.
Köpte färjebiljett med Transmediterranea till Tanger Med, kostade 180 euro. Vi skulle åka nästa dag 10/1 kl 8.00. Fick med blanketter som vi skulle fylla i.
Sen åkte vi och handlade på Lidl o Mercadona.
När vi kom tillbaka så kollade jag på biljetten och där stod att vi skulle åka den 15 jan kl 8.00 och tillbaka resan var öppen. Vi träffade ett annat par och på deras stod 3 jan. Blev lite konfenderad och vandrade tillbaka till butiken. Då sa de att alla biljetter är öppna. Så man får åka och ställa sig i kö vid färjan och hoppas komma med.
Så nästa morgon åkte vi och det andra svenska paret kl 6.00. Vid färjan stod det redan 6 husbilar, som sovit där. De sa att när sista färjan gått på kvällen så kan man åka dit och ställa sig i kö.
När man kom dit så får man kolla att man ställer sig i rätt kö, varje bolag har en egen biljettlucka.
Sen var det dax att köra ombord, det var inget kul. Vi fick köra in i båten och sen upp på en smal ramp till övervåningen, var livrädda för att skrapa i, men klarade oss.
Väl ombord i tid, så låg bara båten och väntade, sen gick den inte förrän lite över kl 9. Då gick man upp till kafeterian, där skulle passen och blanketterna stämplas o kollas. Blanketterna behöll de. Man skall vara noga med att kolla numret som de stämplar i passet, att det är läsbart. Detta nummer följer en sen genom hela Marocko.
Sen var det dax att köra av, nedför rampen igen, puh! Sen körde vi till tullen och ställde oss i kö. Det gick ganska snabbt. De ville se reg-bevis på bilen och våra pass.
Vi körde sen mot Tanger och tog motorvägen, den var bra. Körde mot Agadir, förbi Rabat, Casablanka och stannade på en bensinstation söder om Settat. Inte en husbil i sikte, men vi sov här. Nästa morgon stod en arab utanför och sa att han vaktat vår bil, han fick 20 DAM (ungefär lika
mycket i svenska kronor). Sen körde vi vidare, stannade på en bensinstation söder om Marrakech.
Där var det full fart på frukostförsäljning. De hade satt upp ett litet bord på pakeringen och sålde smörgåsar, varm soppa, te mm. De hade kunder hela tiden.
På eftermiddagen kom vi fram till campingen i Agadir. Den ligger ganska nära centrum. Själva campingen är väldigt nergången, man använder inte deras toa o dusch. Som tur är har man allt själv.
På campingen kommer folk och vill sälja sina tjänster, de fixar det mesta, som att laga lackskador, klä om stolar, tvätta kläder mm. Här står ca 6 svenska husbilar.
Vi var här med charter för ca 20 år sen, vi känner igen oss. Agadir är nybyggd på 60~talet, pga en jordbävning som raserade den gamla staden. Så det är ingen gammal genuin stad, lite tråkig stad, men fin strandpromenad.
Idag så kommer Peter bror o svägerska hit. De har hyrt en lägenhet i 2 v. Så vi ska hyra en lillebil och se oss omkring. Måste ju åka några nätter till Marrakech., en favorit!